2N MÒDUL
2n mòdul. Pràctiques a Barcelona i arreu del món:
9, 15, 16 i 22 de febrer de 2019
8 iniciatives presentades de manera interactiva i dinàmica. S’analitzen experiències basades en l’educomunicació. Es tindran en compte iniciatives de Barcelona, Catalunya, d’altres països d’Europa, Àfrica i d’Amèrica Llatina. S’ha convidat a persones responsables i coneixedores d’aquestes pràctiques per incorporar de primera mà els seus relats i les seves veus.
Lloc: Fàbrica de Creació Fabra i Coats. Carrer Sant Adrià, 20
9, 16 i 22 de febrer = 3r pis, sala 4
15 de febrer = 3r pis, sala 3
Dissabte 9 de febrer de 2019 (9h a 13h)
Ciudad Migrante, l’art per a la transformació social
Es tracta d’una plataforma interactiva dedicada a promoure i posar en valor l’experiència migratòria a Barcelona. La plataforma inclou així mateix l’àmplia xarxa de recursos solidaris i d’integració que ofereix la ciutat.
A càrrec de: Martín Habiague
Comunicació participativa des de les comunitats a l’Equador
A partir d’una mostra dels mitjans de comunicació participatius que s’han implementat a les comunitats de l’Equador i dels mitjans comunitaris; es donarà a conèixer la participació en processos sociopolítics a curt i llarg plaç,, que parteixen d’un símptoma social i de la cerca de canals alternatius, on es dóna espai a la veu de la subalternitat.
A càrrec de: Andrea Miniguano
La ràdio comunitària a El Salvador. Dinàmiques participatives dins d’un context de forta tradició oral
Presentació del treball desenvolupat des de la ràdio comunitària Izcanal, així com una revisió sobre com aquest mitjà de comunicació ha tingut aportacions significatives a nivell comunitari dins d’El Salvador. La ràdio comunitària ha estat involucrada en moments decisius a nivell històric a El Salvador, un país on la tradició oral ha prevalgut sobre altres mitjans de traspàs de coneixements i informació.
A càrrec de: Zenaida Reyes
Proyecto de Edu-entretenimiento «Oh My Goig»
Oh My Goig és un espai sobre educació sexual pensat per informar i sensibilitzar als adolescents (i no tan adolescents) sobre la seva sexualitat, en favor d’una vida sexual positiva i responsable, allunyada de mites i tabús. El format comprèn una websèrie de ficció en la que a cada episodi es deconstrueixen falsos mites de la sexualitat; i a la vegada, cada episodi va acompanyat d’un debat amb joves d’algun institut de Barcelona; i tot es complementa per i-logs informatius, que amplien continguts en relació als drets sexuals, les violències masclistes, la prevenció d’ETS, la diversitat sexual, entre molts altres. Oh My Goig és un format transmèdia produït per Betevé (Barcelona Televisió) en col·laboració amb la productora audiovisual Camille Zonca, que compta amb la direcció de continguts del Centre Jove d’Atenció a les Sexualitats (CJAS).
A càrrec de: Albert Baquero
Divendres 15 de febrer de 2019 (16h a 20h)
Explicar el món des dels Blocs
Des dels Blocs és un procés de creació col·lectiva de relats, representacions i coneixement sobre un territori específic de L’Hospitalet de Llobregat: els blocs de La Florida; i al seu torn de creació de situacions i espais de trobada i diàleg entre els col·lectius diversos que l’habiten. La ràdio és un dels mitjans emprats per desenvolupar aquests processos.
A càrrec de: LaFundició – Francisco Rubio
Aprendre a explicar-nos, una cerca permanent – Escola Audiovisual Infantil del Caquetá (Colòmbia)
L’Escola Audiovisual Infantil és un col·lectiu de producció conformat per nens i nenes, joves i persones adultes que creen relats sobre el territori i la població de Belén de los Andaquíes al Caquetá, Colòmbia. Els i les integrants relaten experiències, posen en escena la seva vida familiar, els seus interessos, les seves preocupacions i les seves vivències a través de la producció de vídeos o pel·lícules. La regla principal de l’escola és: “Sense història no hi ha càmera”.
A càrrec de: Alirio Gonzalez
Desde la Mina
A càrrec de: David Picó
Projecte Club infantil de niños comunicadores de Nicaragua
A partir de programes de ràdio i televisió, un grup de nens i nenes periodistes denuncien la vulneració dels drets de nenes i nens de la seva comunitat a Nicaragua. Una iniciativa de l’ONG Educo i el Club Infantil.
A càrrec de: Yader Chavarria
Dissabte 16 de febrer de 2019 (9h a 13h)
Fonaments i experiències d’educació africana, una visió des de la tradició
Generalment quan es parla d’educació a l’Àfrica, es redueix al model occidental. Les dades d’educació solen correspondre al nombre de persones escolaritzades. Però les societats africanes han desenvolupat models, estratègies, pràctiques pedagògiques fonamentades en valors i visions pròpies. A la sessió farem una aproximació als principis educatius africans i presentarem alguns exemples actuals.
A càrrec de: Rafa Crespo, CEA
Col·laboracions intersectorials i interdisciplinàries. Aportacions des de la comunicació per al canvi social
Durant aquesta sessió es presentaran aplicacions recents de la comunicació per al canvi social en reflexions encaminades a enfortir organitzacions socials a l’Àfrica subsahariana, entitats que treballen amb víctimes en el context del postconflicte a Colòmbia i estratègies de prevenció en salut a Guinea i l’Equador.
A càrrec de: Claudia Nieto
Divendres 22 de febrer de 2019 (16h a 20h)
Mitjans de comunicació Participatius a l’edat digital – Belfast (Irlanda del Nord)
Una introducció a tres línies de projectes que es desenvolupen a Belfast: la narració visual i la participació creativa amb les arts per a supervivents d’algun trauma, el potencial de la ciutadania activa en un món digital i per què és important validar els arxius comunitaris dins del patrimoni tradicional.
A càrrec de: Marilyn Hyndman
Mitjans participatius a l’era digital – Offener Kanal Magdeburg (Alemanya)
A través d’una presentació sobre el canal obert de Magdeburg, descobrirem com funciona un canal obert en un moment en què l’accés a la creació de mitjans cada vegada és més fàcil. També ens preguntarem quins projectes són rellevants i com la televisió educativa connecta les persones i pot donar-los una veu única.
A càrrec de: Jasper Ihlenfeldt.